Analityka dla SaaS

SaaS (Software-as-a-Service) to na ogół skomplikowany ekosystem na który składa się jeden, ale za to kompleksowy produkt z którego korzystają klienci-użytkownicy. Ci z reguły robią to w najróżniejszy sposób. Wyzwaniem stojącym przed firmami typu SaaS, to odkrycie zależności pomiędzy klientem, a usługą. Dzięki zrozumieniu czego oczekują klienci wobec dostarczanego im narzędzia oraz odkryciu powodów dla których przestają z niego korzystać masz szanse rozwinąć sprzedaż, zwiększyć retencję (utrzymanie klientów) oraz ograniczyć churn (odejście klientów). Wykorzystaj nasze modele i analitykę behawioralną do lepszego zrozumienia swoich klientów i dostarczaj im tego czego potrzebują.

Oto kilka rozwiązań jak dzięki analityce poprawić sprzedaż w SaaS lub jak poprawić relacje z klientami i utrzymać ich na dłużej:

Zidentyfikuj najistotniejsze segmenty wśród Twoich klientów

Aby zrozumieć jak poszczególni użytkownicy korzystają z narzędzia, w pierwszej kolejności należy podzielić ich na istotne segmenty, uprzednio definiując czym dla Twojej organizacji jest wartość klienta. Często jest to jedynie przychód – jednak nie zawsze. Przy definiowaniu wartości należy zwrócić też uwagę na koszty przychodów – np. czas poświęcony na obsługę danego klienta. Im więcej informacji na temat użytkowników posiadasz, tym więcej elementów można wykorzystać w definiowaniu wartości poszczególnych klientów. Poznanie istotnych segmentów Twoich klientów to punkt wyjścia do dalszej analizy. Kluczem naszej usługi jest elastyczność – nie korzystamy ze sztywnych reguł. Każdy biznes – szczególnie SaaS – wymaga indywidualnego podejścia, tak by znaleść faktycznie istotne segmenty wśród Twoich klientów. Dobrze dopasowany model gwarantuje, że kolejne kroki analizy przyniosą rzetelne i wartościowe informacje o użytkownikach. Te z kolei przekładają się lepsze zrozumienie jak Twoi klienci korzystają z Twojej usługi. Dzięki temu będziesz mógł zadbać o lepsze relacje z klientami, aby ci zostawali z Tobą na dłużej i byli bardziej zadowoleni z narzędzi które im dostarczasz.

Poznaj w jaki sposób poszczególne grupy klientów korzystają z Twojej usługi

Podział użytkowników Twojej usługi na istotne segmenty to dopiero początek. Kolejnym jest poznanie i zrozumienie unikalnego sposobu w jaki poszczególne segmenty korzystają z Twojego narzędzia. Kluczem jest zrozumienie istotnych różnic pomiędzy Twoimi najlepszymi klientami, którzy chętnie i regularnie opłacają Twoje usługi, a klientami którzy z jakiegoś powodu odpowiadają za małą wartość przychodu, albo rezygnują z niego szybko. Trafna analiza pozwoli zidentyfikować te obszary usług, które są najbardziej wartościowe oraz te które wymagają poprawy. Analityka behawioralna w naszych narzędziach pomoże Ci odkryć poszczególne wzory zachowań Twoich użytkowników. Które elementy Twojego systemu są istotne, które nie, które warto rozwijać, a z których zrezygnować lub poprawić. Zrozumienie zachowań użytkowników pozwoli Ci lepiej dbać o relacje z nimi.

Sprawdź zmiany w nawykach klientów i określ ich przepływy pomiędzy segmentami

Jedyną stałą rzeczą jest zmiana. Dlatego tak ważna jest analiza danych w ujęciu czasowym, a nie tylko na dany moment. Klienci z czasem zmieniają swoje preferencje i nawyki, konkurencja też nie śpi i rozwija swoje produkty. Dlatego tak ważne jest nie tylko określenie istotnych segmentów, ale również śledzenie jak wyglądają relację pomiędzy tymi najważniejszymi grupami. Proste wskaźniki statystyczne jak Churn Rate czy CLV (Customer Livetime Value) to za mało, żeby zrozumieć długotrwałe relacje klientów z Twoją usługą. Pomożemy Ci określić przepływy pomiędzy segmentami w czasie oraz sprawdzimy czy i w jaki sposób zmienia się charakterystyka klientów w tych istotnych grupach. To pozwoli Ci określić kierunek w jakim zmierza Twój biznes i jeśli pojawią się sygnały ostrzegawcze – dostrzec jest odpowiednio wcześnie.

Zbuduj mechanizm do przewidywania zachowań klientów

Kolejnym krokiem, sięgającym już poza analizę, jest zbudowanie mechanizmów do przewidywania zachowań Twoich klientów. Takie narzędzia mogą być szczególnie przydatne w utrzymywaniu relacji z Twoimi klientami. Często kiedy klient kończy swoją przygodę z Twoim systemem, dowiadujesz się o tym zdecydowanie za późno by zareagować, bo jest on już po testach i integracji z narzędziem konkurencji. Mechanizmy przewidujące odejście klienta wykorzystują analizę anomalii w jego zachowaniu oraz porównują jego przypadek z innymi klientami którzy już odeszli. Po przekroczeniu określonego progu prawdopodobieństwa system poinformuje o możliwości wystąpienia takiego zdarzenia. Twój dział obsługi  odpowiednio wcześniej będzie mógł zareagować kontaktując się z klientem – oferując dodatkowe wsparcie, bądź rabat. Nasze systemy dodatkowo mogą pokazać które elementy wskazują na zwiększenie prawdopodobieństwa odejścia klienta. Wykorzystaj sztuczną inteligencję do przedłużenia relacji z Twoimi użytkownikami.

Interesujące?

Umów się na bezpłatne konsultacje i dowiedz się co możemy
zrobić dla Ciebie i Twojego biznesu